שנת שמיטה


אני מניח שרובנו לא יודעים בדיוק 'שמיטה' מהי, אני בוודאי איני יודע. עבור הציבור הרחב מדובר בפולמוס אזוטרי בין שומרי מצוות. 

מצד אחד עומד מחנה בית שמאי הטוען שמצווה היא מצווה, חמורה כקלה, ולכן השנה לא יגודלו יבולים חקלאיים ע"י יהודים בישראל. מבחינה חברתית-כלכלית התוצאה היא שמחירי הפרות והירקות (המיובאים) מאמירים, יבוא מוצרים בדרכים רשמיות ופחות רשמיות מהגדה המערבית הולך ומוצא נתיבות, חקלאים יהודים פושטים את הרגל. 

מצד שני עומד בית הלל המבקש לשמר את פתרון 'היתר המכירה'. כלומר, כדי לקיים את המצווה כהלכתה מטקסים 'תרגיל' שבו 'כאילו' מוכרים את אדמות המדינה ל'ערבים' – ואז הכל כשר וכולם מרוצים. אלא שבכך מעמיק הפער בין המאמינים שומרי המצוות ובין הציבור היהודי הרחב. כדי לגשר על הפער כל גווני הקשת צריכים להתלכד סביב ערכים משותפים, ולא לחפש תרגילים ותכסיסים. לא מזמן שמתי לב באחד מבתי החולים שהרופאים כותבים בשבת ביד שמאל, במצוות רב בית החולים. לא יאומן.   

הפספוס גדול, והאתגר לטעון את טעמי המנהג בערכים בני ימינו מונח בפני הדור הרביעי, ההורים לילדים צעירים של ימינו. 

  • בימינו קל להזדהות עם מנהג בו נותנים לאדמה לנוח אחת לשבע שנים, מטעמים אקולוגיים. אלא שאף אחד לא מנמק ולא מסביר האם ומדוע אדמה צריכה לנוח.
  • בימינו רצוי לתמוך במנהג שבו משחררים את העבדים הזרים ומאפשרים לכולם, ובעיקר לעניים, לקטוף את תנובת האדמה, מטעמים חברתיים. אלא שאף אחד לא באמת עושה את זה. 
  • בימינו נחוץ לאפשר לאנשים להקדיש אחת לשבע שנים זמן למנוחה, מטעמים משפחתיים. אלא שאף אחד, חוץ ממורים וחברי סגל אקדמי, לא מסדיר זאת.  

למשל – אפשר לייסד מנהג, תקנה או חוק, שבו רק חלק משטח אדמה של חקלאי, יהודי או ערבי,  יוקדש במהלך שנת שמיטה למנוחה, לתרומה, ולחינוך. ליצור אזורים צנועים, הפתוחים לכל בחינם, שבהם משפחות מתיירות, ואנשים מהיישוב, יכולים לבוא ולקטוף כאוות נפשם. חקלאי יצירתי יפתח לצדם גם 'מוצרי פרמיום' כדי לפתות את הבאים המעוניינים ויכולים לרכוש מוצרים נוספים.

בטוח שאפשר לחשוב על דרכים נוספות כיצד לקיים מנהג ולדבוק בערכים, ובכל זאת להיות רלבנטי למציאות. 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s