מי זה מדבר עם תומר?


הפוליטיקאים בישראל הועלמו ממסך הטלביזיה, הם כמעט נמחקו, ואנחנו כבר לא מזהים אותם. בפרק סיום העונה של 'מסודרים', תומר מחליט להקים מפלגה ולרוץ לראשות הממשלה. הוא משוחח עם אדם שנראה מוכר, אבל לא ברור מאיפה, העונה לשם 'סילבן'. תומר אומר לו 'ביבי ראשון, אני שני, ואתה שלישי'. את הסיטואציה הביזארית הזו הבין רק מי שזיהה את השר סילבן שלום, המשנה לראש ממשלת ישראל. מי זוכר שרק לפני עשר שנים, הפריים טיים היה מלא בפוליטיקאים שעברו מהכסא של ניסים משעל אל המעגל של דן שילון, טומי לפיד ודן מרגלית, וחוזר חלילה.

הטלביזיה המסחרית הפנימה את מה שהעיתונות טרם הבינה – אנשים מזדהים עם סיפור אנושי של אדם הדומה להם, ולא עם ראש מדבר שמטיף להם. העיתונאים ומבקרי הטלביזיה לא שמו לב שאיבדנו את האמון בטון הממלכתי של הפוליטיקאים, ולא הבחינו שנמאס לנו מהסגנון הסמכותי של המומחים. אין לנו סבלנות להרצאות מצ'עממות, לא בטלביזיה, לא בבית הספר, ולא בחיים. בעבר, תכנית טלביזיה על הורות או על ניהול משק בית, זימנה לאולפן פסיכולוגים וכלכלנים לדיון אקדמי מלומד. בימינו, סופר-נני ואלון גל מגיעים אל אנשים אמיתיים הביתה ופוגשים אותם בגובה העיניים. אלו אותם תכנים ואותם מסרים בדיוק, רק בשפה שונה, והיא פשוטה, ישירה, אישית ושימושית יותר.

תהליך דומה עובר על המחקר האקדמי, בעיקר בתחומי מדעי הרוח והחברה. בעבר, היסטוריונים היו מחפשים את הסיבות למאורעות היסטוריים בארמונות המלכים ובכתביהם, נאומיהם והחלטותיהם של מנהיגים. הכתיבה שלהם הייתה רשמית, סמכותית והחלטית. כיום החוקרים מתמקדים בעיקר בחייו של האדם הפשוט, האישה, החקלאי, והסוחר, ובפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות. הם סבורים שהמניעים לשינויים היסטוריים נעוצים בתהליכים החברתיים הרחבים יותר. כתיבתם השתנתה גם היא, והיא זורמת יותר, פשוטה יותר, ולעתים גם מתובלת בסיפורי מעשה ובדיאלוגים.

כאשר משלבים בין ממלכתיות לאנושיות, ובין ניתוח לסיפור, הולכים על חבל דק. סרט התדמית של כפרי הסטודנטים של 'איילים', המככב ביוטיוב, משחק בשני העולמות, מדבר בשתי השפות, ועושה זאת בהצלחה. מצד אחד, חזונו של בן גוריון, פרס, טקסים, נאומים, מפות, וקריינות של סרט סוכנות משנות החמישים. מצד שני, סיפור אישי של אדם צעיר, שיחה עם סבא, טיול במזרח, חיפוש משמעות, נוער בסיכון, חבורת סטודנטים, והקמת בית ומשפחה. צופה אחד רואה קבוצת רטרו סוציאליסטית המבקשת להחזיר עטרה ליושנה, וצופה אחר רואה תופעה חברתית חדשנית, מושכת, יצירתית ועתידנית.

מתקבל הרושם שהעולמות מתחברים ונמהלים, לעתים עד כדי גיחוך. תכונות הדרושות כדי להנהיג, מתערבבות עם כישורי שיווק ומכירה הנחוצים כדי להיבחר. כתוצאה מכך, נשיאי ארה"ב בעשרים השנים האחרונות הם כוכבי מערבונים, אומני טלביזיה, להטוטני מילים, וצייצני רשתות חברתיות. בדור הנוכחי בישראל המצב דומה, רק בפחות שיק וסטייל. מי שלא זכה לחיקוי בארץ נהדרת, יגיע להופעת אורח במועדון לילה, ולא, יאלץ לבלות את פגרת הכנסת בבית האח הגדול, או לחבוש טרבוש ולנגן במשולש. אם חשבתם שזו סטייה, מה תגידו על עוזרים פרלמנטרים המבלים שעות על שעות בעדכון עמוד הפייסבוק המשמים של אדונם.

אז נכון, מרבית תכניות הריאליטי ותכני הטוויטר, הפייסבוק והמייספייס הם טראש מוחלט. אצל 'מסודרים', המפלגה של תומר מבקשת 'לעשות ריסטארט למדינה' ומבטיחה פוליטיקה 'אחרת'. הציבור כנראה אוכל את זה, ובגדול, אבל על החברים של תומר אי אפשר לעבוד. הם נוטשים אותו בבושת פנים, לאחר שלא הצליח להסביר להם למה בדיוק הוא מתכוון כשהוא אומר 'אחרת'. הם ידעו שאין באמתחתו שום מסר אמיתי, ולא הסכימו ליטול חלק במצג השווא. כותבי הסדרה, בהפוך על הפוך, הראו שכאשר אין מסר ונותר רק המדיום, התוצאה היא ריק מוחלט.

מצד שני, כוכב נולד הצליחו להכניס לפלייליסט את 'וידוי' של אלכסנדר פן, ועוד רבים מפניני השירה העברית העתיקה, וכל זאת דרך סדרה של סיפורי סינדרלה. הסיפור של עיירות הפיתוח השובתות, ותעשיית הטקסטיל הקורסת, לא החזיק מים עד שהופיעה ויקי כנפו שסחפה אחריה מדינה שלמה עד דמעות. ולהבדיל אלפי הבדלות, אין היום פרשן שיצליח לשכנע אזרחים ופוליטיקאים שלא לשחרר מאות מחבלים מסוכנים, כאשר מנגד ניצב סיפורה האנושי המרגש של משפחת שליט. המסקנה היא, שכאשר תוכן עמוק ומסר חשוב מתחברים לסיפור אותנטי בגובה העיניים, נפתחת הדרך אל לבם של האנשים, ורק אז הם מצביעים בידיים וברגליים, בשלט הטלביזיה, באס אם אס, בתרומה, בהתנדבות ובקלפי.

מודעות פרסומת

תגובה אחת ל-“מי זה מדבר עם תומר?

  1. בלוג מעורר מחשבה.
    מנסה לנתח את הסיפור של שלומי לחיאני מנקודת מבט דומה לשלך
    Is he For real
    נראה לי שבמקרה שלו זה או צל"ש או טר"ש.
    אבל התמונה של שלומי עולה על הבמה בבת-ים ושר "בגלל הרוח"
    אותי שבתה.
    מצד שני היו תקופות שגם אלי רייפמןנראה לי אמין.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s