מקצוע המכבד את בעליו


המעמד החברתי של בעלי מקצוע אינו קבוע. בעבר, להיות מורה היה מקצוע נחשב. המלמד היה מלח הארץ, מורם מעם, אדם שרוכשים לו כבוד. עד לא מזמן גם להיות קצין בצבא היה מושא שאיפותיו של כל נער. המפקד היה דמות נערצת, אמיץ ומוביל, ועתידו פרוס לפניו. הרופא, שעד היום נתפס כמושיע, שותף של ממש במעשה הבריאה, בעוד שנים ספורות עלול להיחשב לא יותר משרברב או מוסכניק של בני אדם.

אחד ההסברים לעלייתם ולנפילתם של מקצועות קשור בהתנהגות השוק החברתי. מקצוע נחשב נולד כמועדון אקסקלוסיבי למתי מעט. רק הטובים ביותר יכולים לו, ואומנותם משרתת את הראויים ביותר. סוציאליסט אדוק יסביר שכדי להנציח את הפער בין האליטה וההמונים, השכלה ניתנת לבעלי היכולת, שירות בסיירות מותר ליפי הבלורית, ולימודי הרפואה פתוחים רק לבני טובים. הם יפים ומצליחים, הוליווד מפיקה סדרות בדמותם, והם בעיקר מאוד מאוד דומים.

אבל, כאשר המניות של המקצוע מרקיעות שחקים, גם הציבור הרחב רוצה להצטרף לחגיגה. כדי לענות על ביקושים גדלים ולאפשר הזדמנות שווה, צריך להרחיב את ההיצע. בית ספר לכל תלמיד, רופא זמין לכל חולה, וכל אחד רוצה להיות מח"ט, או לפחות עורך-דין של מח"ט. בהתחלה הגילדה מנסה לבעוט ומשכללת את רף הכניסה. אולם עד מהרה הסכר נופל, וממועדון יוקרתי השירות הופך למפעל גדול.

אליה וקוץ בה, ברגע שהשירות מתרחב ונדרשים יותר בעלי מקצוע, ייחודם מתעמעם, שכרם יורד, והם כבר פחות נחשבים. מי שהיו שם מלכתחילה, פועלים כמשקיעים נבונים, יוצאים בשיא ומקימים לעצמם סטארט-אפ חדש. עכשיו הם כבר לא מורים, לא קצינים ולא רופאים, עכשיו הם יזמי הייטק, ומחר הם בקלינטק. מה גדול התסכול של מי שהתאמץ לטפס בסולם, השקיע בלימודים והצטיין באוניברסיטה, כי הבטיחו לו שהשכלה היא פתח להצלחה.

כדי להרחיק עדות ראו מה קרה במקומות אחרים. באיראן החליט השאה לפתוח את החינוך הגבוה לכולם. המונים נהרו מעיירות הספר אל האוניברסיטאות בערים הגדולות ומצאו עצמם בשכונות מצוקה, מובטלים מעבודה על-אף שרכשו השכלה. הריאקציה של בני הפריפריה שעברו לעיר ולמדו באוניברסיטה, אך השכלתם לא תורגמה לתעסוקה הולמת, להתקדמות כלכלית, ולהשתלבות חברתית, היא בין הגורמים שהניעו אחר כך את גלגלי המהפכה האסלאמית.

דבר דומה עבר על בני העדה השיעית בלבנון. הם היגרו אל בירות, למדו באוניברסיטה, ולמרבה ההפתעה גילו ששכניהם, בני העדות האחרות, המרונים והסונים, לא מיהרו לפנות עבורם מקומות עבודה ראויים. היווסדה של תנועת אמ"ל ושל חזבאללה, מוסבר בין השאר על-רקע צמיחתה של שכבת צעירים משכילים, מובטלים ומתוסכלים, שהיגרו מכפר הולדתם כדי לבנות חיים חדשים, וככל שהתקרבו אליהם, כך העתיד הטוב התרחק מהם.

הלקח הוא שלא ניתן לחיות לאורך זמן עם פערים בין השכלה לתעסוקה, ולא ניתן לקבל את התנהגות השוק כגזרת שמים. בישראל, האוניברסיטאות והמכללות השכילו לפתוח את שערי ההשכלה הגבוהה, בעיקר בפני בני עיירות הפיתוח, הנשים הערביות, ומי שמעוניין מבין החרדים. כעת הגיעה העת לפתוח גם את שוק העבודה. דרושה מנהיגות איתנה שתחזיר את הטובים ביותר לחינוך, לצבא, ולרפואה, ותעודד השתלבות של עובדים מרקעים שונים גם בהייטק ובקלינטק.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s