דנה קמה


נסו להיכנס לנעליה ולראשה של דנה. דנה היא תלמידה בכיתה ט' בחטיבת ביניים. היא תלמידה טובה, עד היום הצליחה בכלל לא רע בבחינות והציונים טובים. בשנה שעברה ממש הצטיינה במתמטיקה כי המורה הייתה מעולה, אבל השנה הולך לה קצת פחות. זה לא שהחומר קשה, אבל המורה כל הזמן פותר תרגילים על הלוח ויש כמה בנים שמציקים ומפריעים וקשה להתרכז.

'אני אוהבת מתמטיקה ואני חושבת ללכת ל-5 יחידות' אמרה דנה בהיסוס ליועצת של בית הספר. 'ואני מתלבטת אם להירשם גם לפיזיקה, כי בגדול מדעים זה מקצוע ממש מעניין וחשוב לחיים'.  אבל כשהיועצת אמרה שפיזיקה זה בעיקר לבנים, שהכיתה מאוד תחרותית, ושהמורה במגמה רץ בחומר ואין לו סבלנות לשאלות, פתאום צצו הספקות, כי 'אולי איכשל ומה יחשבו עלי'.

הפור נפל בכנס הצגת המגמות עם ההורים. המנהלת אמרה בגאווה שבבית הספר שלנו יש מעל לשמונים אחוזי בגרות ושהיד עוד נטויה. היא הסבירה שסוד ההצלחה בבגרות הוא בבחירה נכונה של המגמות ונתנה דוגמא של תלמיד שבחר ב-5 מתמטיקה ומחשבים רק כי ההורים שלו לחצו עליו. בסוף הוא קיבל 60 במתמטיקה ונכשל במחשבים ועד היום אין לו תעודת בגרות.

לפי נתוני משרד החינוך מעט מאוד תלמידים לומדים ל-5 יחידות בפיזיקה ובמחשבים ומספר הניגשים לבחינת הבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה יורד. הכתות במקצועות אלו קטנות, הנשירה מהן גבוהה ומספר המורים מצטמצם. מבלי להידרש לשאלה מהי הביצה ומהי התרנגולת, חשוב להבחין שגם מספר התלמידים הפונים למקצועות הללו נמצא בירידה מתמדת.

עמותות ותורמים החליטו לעשות מעשה ובשנים האחרונות משרד החינוך הרים את הכפפה. כיתות מופת, קדם-עתידים, הזנק, ברנקו-וייס ואחרות אומצו ברובן על-ידי המדינה. הממשלה הוסיפה על כך כשהקימה לפני שנה כיתות 'עתודה מדעית' בכמה עשרות בתי ספר ברחבי הארץ. בתי הספר הללו מקבלים שעות לימוד נוספות, ציוד מעבדה והשתלמויות מיוחדות למנהלים ולמורים.

כדי שמהלכים שכאלו יניבו פרי אין די בעוד משאבים, דרושה התנהלות אחרת. בית הספר צריך לדעת לזהות ולאבחן את אותם תלמידים שיכולים אך זקוקים לסיוע. כל צוות בית הספר חייב להאמין שיש תלמידים כאלו ושהמשימה המשותפת היא לעודד ולהוביל אותם להצלחה. המורים מוכרחים 'להילחם' על כל תלמיד, להציב לו רף גבוה ולתמוך בו במעלה הדרך.

כשתלמיד בוחר ביעד גבוה זו הזדמנות לבית הספר ולא סיכון. במקרים רבים זה ידרוש מהמורה בכיתה להתאים את ההוראה שלו לדרכי למידה מגוונות ולקצב התקדמות שונה. בית הספר יצטרך להעמיד לתלמידים אפשרויות לתרגל בקבוצות קטנות ולקבל תמיכה פרטנית מהמורה במהלך השיעור או לאחריו. ההורים אף הם נוטלים תפקיד חשוב בעידוד, בתמיכה ובגיבוי לתלמיד ומוריו.

במדינת ישראל ישנן מדי שנה אלפי תלמידות כמו דנה שעם אמונה, עידוד, הוראה ותמיכה, יכולות להגיע להישגים מעולים. ההוכחה שהן קיימות טמונה בעובדה שפחות משליש מהלומדים 5 יחידות פיזיקה ומחשבים הן בנות. ישנם גם הרבה מאוד בנים, במרכז ובפריפריה, שמסוגלים אף הם ורק צריך לשים לב אליהם, להאמין בהם, ולתמוך בהם כדי שיצליחו.

זו לא פחות ממשימת תיקון ושליחות לאומית של הדור הנוכחי, משום שידע ומיומנות במתמטיקה ומדעים זה בסיס הדרוש לכולנו ולא רק למי שיבחר להיות מהנדס או מדען. הגיע הזמן שילדינו יוכלו להבין את הגראפים  של חשבון החשמל ואת אופן החישוב של דמי הניהול בקרן הפנסיה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s