להטביע חותם


פגשתי אתמול את אורי בכפר גלים עומד בכיתה מול תלמידי כיתות ח' ומתרגל את עצמו בלהיות מורה למדעים. בכישרון רב, צעד אחר צעד, בחן, חוש הומור וביקורת עצמית, אורי שלט בשיעור ביד רמה. תלמיד אחד חכם שאל שאלות שהראו שהוא מבין היטב, ותלמידה אחרת השיבה תשובות שהוכיחו שהיא בדרך להצטיינות בחמש יחידות, הכל זרם לפי התכנית.

ואז, חמש דקות לפני תום השיעור, "אני מצטערת, לא הבנתי את מה שהסברת קודם", אמרה אחת התלמידות. כל השעור היא ישבה בשקט, הקשיבה לכל מילה, ולפעמים אפילו הנהנה בראש, מסמנת שהכל בסדר ושהיא מבינה, אז מה קרה? כמה תלמידים אחרים צחקקו מפעם לפעם, החליפו מבטים נבוכים, כנראה שלא ממש התחברו לשיעור, אבל לפחות לא הפריעו.

אורי, כפר גלים, 7.8.12

אורי הוא אחד מכמאה יחידי סגולה, סטודנטים מצטיינים באוניברסיטאות ומכללות, אשר התקבלו לאחר מיונים קשים למחזור ג' של תכנית 'חותם' הממומנת ברובה בידי משרד החינוך. 1,800 מועמדים בפרופיל של אורי הגישו מועמדות ורק אחד מעשרים התקבל. הם הגישו מועמדות כדי להיות מורים מן השורה בשכר רגיל וללמד בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגראפית של ישראל.

בכפר גלים התכנסו 'החותמיסטים' לתרגולי סימולציה של הוראה. תלמידים מבתי ספר באזור הגיעו באופן מפתיע באמצע חופשת הקיץ כדי ללמוד והמורים לעתיד רתמו את מה שלמדו על הוראה בקורס התיאורטי והחלו להתנסות 'על רטוב' ב-'תנאי אמת'. מומחים מאוניברסיטת חיפה ומורים אחרים יושבים בכיתה וצופים בהם, ואחר-כך נותנים להם משוב.

אחר כך בחצי קנטרנות אמרתי לאורי: "הסטטיסטיקה אומרת שאחד מתוך שבעה מהתלמידים שלך יבחר בתיכון במגמה מדעית, אז למה את חותר כשאתה מלמד גם את כל השאר?" ואורי השיב בעדינות נחושה "מבחן ההצלחה שלי הוא שכמה שיותר מהתלמידים שלי יבחרו בתיכון במגמה מדעית". והוסיף "אבל זו פעם ראשונה שאני מתמודד עם השאלה איך בדיוק לעשות את זה".

השיחה החלה להתחמם והצטרפו אליה מורים שכבר מלמדים בבתי ספר ומשמשים כעת בסגל התכנית כחונכים ומלווים. "האתגר הכי גדול שלי כמורה למדעים הוא איך להתמודד עם כיתה כל כך מגוונת", אמרה ונדה. "איך לא לשעמם את המצטיינים, איך לזהות את מי שמתקשה בזמן אמת, ואיך להתנהל בכיתה בדרך שאוכל לתת מענה לכל אחד מהתלמידים עם יכולות וקשיים כל כך שונים ומגוונים".

ניסיתי להקשות ושאלתי את אורי, "כששאלת שאלה ותלמיד השיב תשובה שגויה, האם זה איום מבחינתך או הזדמנות?", ו"מה חושב התלמיד ששגה כאשר המורה מגיב ב-'למישהו יש תשובה טובה יותר?'". סיפרתי להם על מורים יפנים שפיתחו שיטה שבה הם מחכים לשגיאות הללו של תלמידים, כדי לעורר דיון בין תלמידים, לאבחן מי עוד שוגה ולנסות לעזור לכולם להתגבר על הקושי.

אורי, ונדה וחבריהם נדלקו לרגע, אך מיד חזרו אל הדילמה המורכבת כל כך, האם לשמור על מיקוד במערך השיעור ובחומר שצריך להעביר עד הצלצול, או לזרום עם כיוונים ושאלות של תלמידים מתעניינים, או אולי לעצור ולחפור בתוך קשיים ושגיאות של אחרים. ובמילים אחרות כיצד להתאים דרישות אחידות של תכנית לימודים וספר לימוד, ליכולות ולצרכים השונים של כל תלמיד בכיתה.

כיתה מתרגלת אחת, בתוך תכנית הכשרה אחת, שבה לומדים כעת חיה מאה מורים. מאה מורים הם לכאורה שום דבר, טיפה בים למול למעלה ממאה אלף מורי ישראל. אבל זהו שלא, זה לא אותו דבר, כי ל-'חותם' מגיעים כאלו שהיית אומר עליהם שהם בוודאי לא יבחרו בהוראה. והנה הם כן והם אפילו מתחרים על כל מקום ביחס חסר תקדים בין מועמדים למתקבלים.

אם נסיר לרגע את מעטה הציניות המוכר, נוכל להבחין שכשבני עמנו שבו לארץ כדי להקימה מחדש, הצעירים הטובים ביותר של דורם הלכו לחקלאות כדי להקים ישובים ולהפריח שממה; כשהוקמה המדינה ואויבנו קמו עלינו להשמידנו, הצעירים המוכשרים של דורם הלכו לצבא ולכוחות הביטחון; כאשר המדינה התבססה ונוצרו צורך והזדמנות לבנות כלכלה משגשגת, צעירי הדור הלכו להייטק.

ה'חותמיסטים' של היום מסמנים כעת לבני דורם שהגיע זמן חינוך. הפערים החברתיים, ההישגים טעוני השיפור, וההזדמנות הגדולה שניצבת כעת בפני החינוך בישראל, קוראים לצעירים הטובים ביותר להתגייס להוראה. כשאורי יתחיל להיות מורה בחטיבת ביניים בערד בעוד כחודש, אפשר יהיה רק להתקנא בתלמידים שלו, שירוויחו מורה מעולה, מורה לחיים.

מודעות פרסומת

2 תגובות ל-“להטביע חותם

  1. אלי, תודה רבה.
    ריגשת אותי מאוד עם הכתיבה.
    אורי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s