פרס למורה מעולה


כשהשיעור מתחיל התלמידים של ניקולאי שקטים, אולי עייפים וקצת חוששים, אבל עד מהרה הם על הרגליים, מתנסים בעצמם, כל אחד בעצמו וביחד כקבוצה.

Nothing is taught until it is learned

בתחילה נמלאתי קנאה בחברי הוועדה שנתבקשה להמליץ על מורה מעולה לקבל פרס. עשרות מועמדים מרחבי הארץ ושדרות הציבור הפגינו מקצוענות מרשימה והלב התנפח מגאווה. מרוב שהתרגלנו לקטר על תחלואיה של מערכת החינוך, שכחנו לשים לב שמשרתים בה מורים גדולים מהחיים – אנשי מקצוע שעושים בה לילות כימים, בכישרון ובמסירות למען כל תלמיד.

אבל אז הקנאה התחלפה בהשתאות נוכח ייסורי החברים. בתמימות חשבתי שאם יוגדרו אמות מידה קפדניות המתבססות על ידע רב וניסיון עשיר מהארץ ומהעולם, הבחירה תהיה פשוטה. מורה המעניק טיפול פדגוגי אישי לכל תלמיד, המקיים למידה פעילה בכיתתו, המאפשר להתבטא, לטעות וללמוד משגיאות, ופועל ביחד עם המורים וההורים – הוא בוודאי מורה מעולה.

סביב השולחן ישבו חוקרים, מקבלי החלטות, מדריכים, מנהלים ומורים, הם קראו טפסים וניתחו המלצות, אבל זה לא הספיק והדיון הלך סחור וסחור עד שנעצר. המשתתפים מחו, "איננו מסוגלים להחליט עד שלא נחזה במו עיניינו במועמדים הסופיים כשהם מלמדים ממש בכיתותיהם". צלמים נשלחו אל בתי הספר, נציגים מהוועדה הצטרפו לצפות בזמן אמת, והסרטים חזרו אל שולחן הדיונים.

התיעוד בוידאו מרתק, הדלת הסגורה של הכתה לפתע נפתחת ומעשה ההוראה נחשף במלוא הדרו. התחושה היא כמו לעמוד ליד התיבה, קרוב מאי פעם ולדעת שבתוכה נחבא סוד גדול. עכשיו סוף סוף הנחתי שכל שנותר הוא "רק" לפצח את המפתח העומד בדרך להבנה. החברים צפו, רשמו הערות, השמיעו תגובות, אך השאלות הלכו והסתבכו.

"איזה מהלך מתמטי מדהים", התלהבה אחת המדריכות בתגובה לתרגיל שהלך ונפתר על הלוח. "ראו איך היא תכננה את השיעור בקפידה וכיצד היא מחלקת את התלמידים לקבוצות", הדגישה מנהלת בית ספר. לרגע שמתי לב שהחדר נחלק בין מי שחבש את משקפי הנחלת חומר הלימוד ובין מי ששם לב בעיקר למיומנויות ניהול הכיתה, והבעיה היא שכל מועמד הצטיין במימד אחר.

אולם, החיסרון הגדול של סרטי הוידאו הוא שקשה לדעת האם התלמידים באמת הבינו, האם הם מתקשים ובמה – ובמילים אחרות, האם ההוראה המשובחת באה לידי ביטוי גם בלמידה מוצלחת? בסרטים רואים תלמידים מקשיבים, אחרים בוהים, חלק מפטפטים וכמה משתתפים, אבל מה זה אומר? נזכרתי במשפט היפה באנגלית לפיו: Nothing is taught until it is learned.

הבחירה הייתה קשה, המועמדים היו מעולים וכל אחת ואחד היה יכול ועוד יוכל לזכות בפרס. אבל בסופו של יום הבחירה הייתה החלטית ומשכנעת. נבחר זוכה שהביא לידי ביטוי את כל המרכיבים של הוראה איכותית ושניכר לכל עין שתלמידיו משתתפים, פעילים וממש לומדים. ניקולאי שוורץ, מורה לפיזיקה ולמתמטיקה מאורט ערד הוא הזוכה הראשון של פרס טראמפ להוראה איכותית.

התלמידים של ניקולאי מאוד מעורבים ופעילים בלמידה. בהתחלה הם שקטים, אולי עייפים וקצת חוששים, אבל עד מהרה הם על הרגליים, מתנסים בעצמם, כל אחד בעצמו וביחד כקבוצה. מפעם לפעם הם טועים – ניקולאי יודע שהם יטעו, הוא מחכה לכך ומקבל זאת בברכה – הוא רוצה להשתמש בטעות כהזדמנות לאבחן מי זקוק לעזרה נוספת, ובעיקר כדי לסייע לכולם להבין.

בראיון עם חברי הוועדה סיפר ניקולאי, מהנדס בהכשרתו: "הגעתי להוראה במקרה", משום שהאנטישמיות בברה"מ לא אפשרה ליהודי להמשיך בקריירה אקדמית או צבאית, "אבל מיד התאהבתי במקצוע". ניקולאי מוביל השנה שוב את משלחת תלמידי ישראל לאולימפיאדת החלל הבינלאומית ועם שובו יקבל את הפרס בטקס צנוע כשלצדו כמה מקרוביו, מכריו ומוקיריו.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s