מורים הם הרופאים של החינוך


הדלת נסגרה והשאירו אותנו בחוץ, את בתי הקטנה הכניסו פנימה והיא מיד נרדמה. רק אז ניגש המנתח ואיזמל בידו. ניתוח פשוט, סיפור רגיל וישן (כבר לפני שנים), שום דבר מיוחד, הכל בסדר. בעודי ממתין, ניסיתי להסיט את המחשבות למחוזות אחרים. תהיתי, איך קורה שאנחנו סומכים על המנתחים שלנו בבתי החולים ב-'עיניים עצומות', ומה נחוץ כדי שנרגיש באותו אופן גם כלפי המורים שלנו בבתי הספר?

כשאנחנו הולכים לרופא הוא מתייחס אלינו באופן אישי. הוא שואל "מה קרה?" ו-"איך אתה מרגיש?" בשוכבנו במחלקה בבית החולים, ואתנו עשרות רבות של מאושפזים, הסגל הרפואי מגיע בכל משמרת כדי לתת טיפול פרטני. זה בדיוק מה שעושים המורים המעולים, בשביל זה הם הגיעו להוראה, ולמרות הכיתות הגדולות, כל תלמיד עבורם הוא עולם ומלואו, חנוך לנער לפי דרכו.

רופאים ומורים הם שני המקצועות שאנו נותנים בהם את האמון הגבוה ביותר (סקר גיאוקרטוגרפיה, דה-מרקר, 3.1013)

רופאים ומורים הם שני המקצועות שאנו נותנים בהם את האמון הגבוה ביותר (סקר גיאוקרטוגרפיה, דה-מרקר, 3.1013)

הרופא לא מסתפק בשאלה ותשובה כדי לקבוע טיפול, הוא שולח אותנו לבדיקות דם ורנטגן כדי לקבל נתונים על מצבנו. רק אז הוא מחליט על טיפול וממשיך במעקב לדעת כיצד אנו מגיבים אליו ולהתאימו במידת הצורך. גם המורים המצטיינים מאבחנים את היכולת, הצרכים, הסגנון והקצב של כל תלמיד, קובעים לו תכנית אישית, מתאימים לו את השיטה והתכנים ועוקבים אחר ההתקדמות.

לפי התעודות על הקיר והחלוק הלבן, קל להשתכנע שהרופא יודע על מה הוא מדבר. הוא כבר ראה אלפי מטופלים ומחלות. מאגרי מידע מחברים אותו לעולם מקצועי שמתעדכן כל הזמן. גם המורים המצויינים הם משכילים, קוראים ומתפתחים, הם לימדו אלפי תלמידים, הם יודעים כיצד ילדים חושבים. הם יכולים לחזות מראש את הטעויות שלהם ולסייע להם להתגבר עליהן מבעוד מועד.

ברוב הזמן הרופאים והמנתחים פועלים 'לפי הספר'. הם מבצעים רוטינות שהוכיחו את עצמן במקרים דומים. הרוטינות הן ליבת המקצוענות של הרופאים, הם גאים בהן, הם שבנו אותן, ביחד, תוך תיעוד ושיתוף של מקרים. גם מורים טובים מפתחים את חומרי הלימוד ומשפרים אותם לאור הניסיון בכיתה. הם עובדים בצוותים, מתעדים בוידאו את עצמם, משתפים, ולומדים ביחד עם עמיתיהם.

כיום הטובים ביותר מתחרים על מקום בבית ספר לרפואה, אבל לא תמיד זה היה כך. בעבר, לו נזקקת לניתוח, הדבר היה כרוך בסבל נורא שהסתיים לעתים במוות. מנתח היה מי שהוכשר כספר או קצב, אבל מאז המקצוע עבר מהפכה מקצועית וטכנולוגית – עם ההצלחה הגיע גם אמון הציבור. מקצוע ההוראה עובר אף הוא בשנים האחרונות מהפכה דומה בעולם, הטובים ביותר פונים להיות מורים.

ההבדל נעוץ בכך שאת הרופא אנחנו פוגשים רק כמציל בעת צרה, ואילו את המורה בכל יום כעניין של שגרה. מכיוון שכך, אנו זקוקים להרבה מורים ולמעט רופאים. ההבדל בכמות מאפשר להגדיר רף איכות גבוה לכניסה למקצוע הרפואה, ומקשה כאשר מדובר בהוראה. בכל בתי הספר בארץ ישנם מורים מעולים, אבל ישנו לצדם גם מגוון רב של איכויות הוראה נוספות.

כשמדברים על שיוויון בחינוך, על צמצום פערים ועל אפליה, שוכחים לדבר על המרכיב החשוב ביותר בפתרון – המורים המעולים. מתווכחים על תקציב דיפרנציאלי, אבל הילד בכיתה לא פוגש כסף, הוא פוגש מורה שעושה עבורו את כל ההבדל. במדינות שמצליחות בחינוך, ההוראה שהייתה בעבר 'תעשייתית', נבנתה מחדש כמקצוע 'קליני', וכדרכם של מקצועות טיפוליים, הם מושכים אליהם את הטובים ביותר.

בעודי ישוב בחדר ההמתנה, המחשבות ממשיכות לנדוד. רגע לפני שהדלת נפתחת, אני נזכר ביאנוש קורצ'אק. תהיתי ביני לבין עצמי, אולי זה לא מקרה שהמחנך הדגול הזה, שפיתח, תיעד ופרסם שיטות פדגוגיות המתמקדות בכל תלמיד, הדמות הנערצת הזו, היה בהכשרתו, בעצם, רופא.

קורצק

ציור מסיפור ילדים מוכר, על קיר שמעל דלת הכניסה, בית היתומים של יאנוש קורצ'ק (פולין)

מודעות פרסומת

תגובה אחת ל-“מורים הם הרופאים של החינוך

  1. הפתרון שקוף: נחוץ מערך חדש מן היסוד.ראוי וגם רצוי,חינוך מדייק בצופן אישי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s