בעד ארבעה תלמידים דיברה מורה


דברי התוכחה של המורה עדיין מהדהדים באוזני. 'התלמידים אינם באים ב-'מידה אחת' – כל אחד מהם מגיע ללמידה משמעותית בדרך שלו.

תארו לעצמכם רופא שמגיע בבוקר למחלקה, ומגלה שבלילה התאשפזו שלושים וחמישה חולים חדשים. מה הייתם אומרים לו הרופא היה מנחה – 'תנו לכולם אנטיביוטיקה' – מבלי לבדוק אף לא אחד ממטופליו. אם זה נשמע לכם מגוחך, אז מדוע אנחנו משלימים עם העובדה שכשמורה נכנס לכיתה הוא מלמד את כל התלמידים את אותו השיעור בדיוק?

חנוך לנער על פי דרכו

חנוך לנער על פי דרכו

זה מה שחשבנו לפני כשנתיים כשהתחלנו להעניק את 'פרס טראמפ להוראה איכותית' למורים מעולים מתחומי המתמטיקה והמדעים. ידענו כמו כולם שמורה טוב עושה את כל ההבדל ושהוראה איכותית היא המפתח לשיפור החינוך. אולם, ניסינו להבין לעומק מה עושה מורה למצויין ומה הופך הוראה לאיכותית בכיתות הגדולות והמגוונות של החינוך בישראל.

חיפשנו מורים שלא רק יודעים את החומר על בוריו, אלא גם יודעים איך תלמידיהם חושבים ולומדים, שמים לב ונותנים מענה אישי לכל תלמיד. מורים שמקיימים בכיתה הוראה פעילה שבה התלמידים משתתפים, מתנסים, טועים ולומדים משגיאות. הם מציבים לתלמידיהם יעדים שאפתניים, מאבחנים את התקדמות למידתם, מתאימים להם תוכן, שיטה וקצב, ונותנים להם משוב בונה ומחזק.

ועדה מקצועית רצינית גיבשה את אמות המידה לפי סטנדרטים מקובלים בעולם, פרסמנו קול קורא והכנו תהליך קפדני שכולל עדויות אישיות, חוות דעות מקצועיות וצילום בוידאו של המועמדים הסופיים מלמדים בכיתה. מה רבתה התדהמה כאשר חברי הוועדה החלו לצפות בסרטים, והנה בפניהם ניצב מורה מעולה המדבר אל הכיתה לצד הלוח ומרצה בסגנון הישן והמגונה.

'מדוע אינך מסתובב בין התלמידים?', שאלה חברת ועדה. 'למה אינך מחלק אותם לקבוצות לביצוע עבודות-חקר, ומדוע אינך שואל שאלות?', שאל חבר אחר. 'הרי ברור שאם אתה מרצה לכיתה, אינך יודע מי הבין ומי מתקשה?', חתם את הדברים החבר האחרון. מחשבותיי התרוצצו, הרי איך ייתכן שזהו מורה מעולה, כאשר נראה בברור שאינו פועל לפי המתכון הרצוי.

דברי התוכחה של המורה עדיין מהדהדים באוזני. 'עם הצלחתי לא ניתן להתווכח', הוא אמר. 'לימדתי בעיירות פיתוח ובערים גדולות וכיתותיי מלאות וגדושות. מחצית מהכיתה הן תלמידות, הרבה מעבר לממוצע הארצי במגמות הפיזיקה. התלמידים משקיעים ומתמידים, הם מגיעים להישגים גבוהים ובהם שזכו באולימפיאדות פיזיקה בינלאומיות'.

המורה המשיך והשיב, 'אני יודע היטב מי הבין ומי מתקשה. השיעור שבו צפיתם הוא שיעור מבוא, ולאחריו יגיעו שיעורים שחלקם יהיו בתבנית של הרצאה ואחרים בעבודה קבוצתית וניסויים. בתום השיעור אני עובד עם תלמידים מתקשים בקבוצות קטנות ובאופן אישי. האם באמת ציפיתם למצוא את כל טכניקות ההוראה בשיעור מצולם אחד?'

בשיחות עמו ועם עמיתיו הם חזרו בפנינו על המסר החד והברור: 'התלמידים אינם באים ב-'מידה אחת' – כל אחד מהם מגיע ללמידה משמעותית בדרך שלו. יש תלמידים שלומדים היטב בהקשבה שקטה להרצאה ובעבודה עצמית, אך בעבודת חקר או בפרוייקט הם הולכים לאיבוד. ויש תלמידים שאינם מצליחים להתרכז בשיעור, אולם דווקא במשימת צוות הם פורחים'.

 

המורים שכנעו אותנו שמי שמנסה להכתיב להם מבחוץ כיצד ללמד אינו מתייחס אליהם כאל אנשי מקצוע רציניים. הם הסבירו שהם משתמשים במגוון של שיטות הוראה כי התלמידים חייבים להיחשף אליהן כחלק מהכנתם לחיים. הם סיפרו שהם מזהים את נקודות החוזק והחולשה של כל תלמיד ומתאימים לו את צורת ההוראה שמתאימה ללמידה שלו.

אז 'נפל לי האסימון' והבנתי שאנו רוחשים אמון למקצוע הרפואה משום שרופאים הם שבנו את המקצוע בעצמם וכך הרפואה הולכת ומשתפרת. אז אולי באמת הגיע הזמן שנקשיב גם למורים, ניתן בהם אמון ונאפשר גם להם לבנות את המקצוענות שלהם בעצמם כדי שהחינוך בישראל ימשיך וישתפר.

חג חירות שמח!

—————

לגרסת וידאו (דומה אך שונה) של הפוסט, לחצו כאן

ההרשמה לפרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2014 פתוחה עד ה-22 באפריל, לטפסי מועמדות לחצו כאן

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת ל-“בעד ארבעה תלמידים דיברה מורה

  1. הדהימה אותי התגובה בה השווית את פעולת המורה והרופא. הבדל עצום יש ביניהם בבסיס מתן הטיפול. רופא עומד בכל פעם מול פציאנט=לקוח אחד בלבד לעומת מורה שעומד מול שלושים וארבעים לקוחות בו זמנית וצריך לשרתם. מרגע שמבינים עד כמה הבדל זה מהותי כל ההשוואה שערכת לוקה בחסר.
    איני מטילה ספק שאפשר לגוון ולעבוד בקבוצות ו…ו… ו… אך מי שמבין שההבדל טמון בכמות הלקוחות המפים להתייחסותך בו זמנית יכול להבין את הקושי והתסכול הכרוכים בעבודת המורה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s