חמש יחידות בחמישה צעדים


צריך לזכור שהפוטנציאל למצויינות נמצא בכל רחבי הארץ, תלמידות ותלמידים רבים שרוצים ויכולים לפרוץ דרך. אין פה מחלוקת בין ימין לשמאל, יש קונצנזוס עמוק סביב מהלך של מתן הזדמנות, צמצום פערים ושימור היתרון האיכותי של ישראל.

כולנו שומעים בתקופה האחרונה על כך שהממשלה הכריזה על חמש היחידות במתמטיקה כיעד לאומי. זה נכון שבשנים האחרונות נעשו צעדים משמעותיים והירידה במספר התלמידים נבלמת, אך אין בכך די. כדי שתתרחש צמיחה של ממש, תוך שימור רמת הלימוד הגבוהה, צריך להעביר הילוך. אסור להתבלבל, זה לא יקרה מאליו, עכשיו נחוצה הובלה נחושה, התגייסות רחבה והתמדה בביצוע.

צעד ראשון הוא להבטיח שכל תלמידה ותלמיד, שרוצים ויכולים, יקבלו אפשרות ללמוד ברמת חמש יחידות. זו זכותם הבסיסית וחובתנו המוסרית. כיום יש כיתת חמש יחידות בפחות מ-600 מתוך כ-900 מבתי הספר המגישים כיתה לבגרות מלאה. הפתרון הוא מורים מעולים, אך בינתיים יש להקים מגמות עירוניות ולהרחיב את התיכון הוירטואלי, שבו מורים מעולים מלמדים תלמידים מהפריפריה, דרך האינטרנט.

צעד שני הוא להכשיר את הדור הבא של מורי המתמטיקה והמדעים של ישראל. מדינתנו התברכה במורים מצויינים, חלקם הגדול עלה ארצה ממדינות ברה"מ לשעבר וכעת הם יוצאים לגימלאות. מי שנכנסים לנעליהם הם אקדמאים מצטיינים, בעיקר אנשי הייטק, שהגיעו לגיל שבו נמאס להם לעבוד עבור בעל המניות של החברה שלהם והחליטו לעשות למען לחברה שבה הם חיים.

אבן על אבן, צעד צעד

אבן על אבן, צעד צעד

יש להרחיב את תכניות הכשרת המורים המוצלחות יותר, אלו שממיינות ובוחרות את המצטיינים והמתאימים ביותר, המתקיימות בתוך בתי ספר, תוך כדי התנסות בהוראה ובליווי צמוד של מורה מעולה. חייבים להכיר בותק של אנשי ההייטק ולהעניק להם שכר לפי הדרגות המקובלות למורים בגילם, וחייבים לחבר היצע וביקוש ולדאוג להשמה איכותית ולליווי מקצועי שיסייע בקליטתם.

צעד שלישי הוא לסייע למורים לתמוך בכל תלמידה ותלמיד כדי שיצליחו. חמש היחידות זו מגמה קשה הדורשת תרגול והתמדה וכשליש מהתלמידים נושרים במעלה הדרך. הם זקוקים להוראה איכותית ולכן יש להרחיב את התכנית 'מתמטיקה תחילה' לכלל בתי הספר ולהעניק למוריהם שעות נוספות המוקדשות לתרגול בקבוצות קטנות, ולהצמיד סטודנטים שמסייעים לתלמידים בלימודים.

נדרש להעמיק את פיתוחם של כלים מקצועיים קליניים, כמו משימות דיאגנוסטיות וניתוח של שיעורים בוידאו, כדי לסייע למורים לתת מענה אישי לתלמיד. השימוש האפקטיבי בכלים הללו נעשה כאשר מורים לומדים ביחד. לכן יש להרחיב את פריסתן של קהילות מורים, להכשיר מורי רב אמן להובלתן, ולהקים 'מכון להוראה מתקדמת', שישמש מרכז מומחיות ובית מקצועי למורים המעולים ביותר.

צעד רביעי הוא לבנות שותפות עם הרשויות המקומיות ועם רשתות בתי הספר כדי שיפרסו מערך תמיכה בהוראה איכותית. הרי מורה מוכשר ככל שיהיה, לא יוכל להצליח לאורך זמן כל עוד בית הספר כולו, ההנהלה, צוות המורים, הייעוץ וההורים, אינם רתומים למהלך. מכיוון שבתי הספר התיכוניים מצויים בבעלותן של הרשויות והרשתות, הן שותף טבעי ומתאים.

צעד חמישי ואחרון, אך חשוב לא פחות מקודמיו, הוא לבנות מערך תמריצים שיתדלקו את המוטיבציה להשקיע בחמש היחידות. האוניברסיטאות חייבות למצוא דרך ליצור העדפה ברורה בקבלה להשכלה הגבוהה, ומשרד החינוך צריך למדוד את בתי הספר לא רק על זכאות לבגרות, אלא גם על איכות התעודה. צה"ל עשה מהלך דומה וכיום הוא מדווח לצד שיעורי הגיוס גם על שירות משמעותי.

אבל מעל לכל צריך לזכור שהפוטנציאל למצויינות נמצא בכל רחבי הארץ, במרכז ובפריפריה, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, תלמידות ותלמידים רבים שרוצים ויכולים לפרוץ דרך. אין פה מחלוקת בין ימין לשמאל, יש קונצנזוס עמוק סביב מהלך של מתן הזדמנות, צמצום פערים ושימור היתרון האיכותי של ישראל. ההזדמנות מונחת לפתחנו, אך לא לעולם חוסן, זה הזמן ללחוץ על דוושת הגז.

התפרסם ב-"ידיעות אחרונות", 22.6.15

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s