משל היתוש והפיל או מה היית עושה עם שני מיליון שקלים


תאר לך שבא אליך מלאך ואומר 'הנה לך שני מיליון שקלים, קח אותם ועזור לחברה הישראלית בדרך המשמעותית ביותר'. מה היית עושה אתם, בכל זאת שני מיליון שקלים זה הרבה כסף, יכול לסדר אותך טוב, בית יפה, אוטו חדש, לא הולך ברגל. מצד שני, הזדמנות משמיים לעשות משהו חשוב למען הזולת. אפשרות חד-פעמית לתרגם את כל הקיטורים והטרוניות, להביא בשורה, לפתור בעיות.

איך מתחילים? צריך לבחור תחום שמשווע לשינוי אמיתי, כזה ששיפור שלו יניע את כל המערכות האחרות. אין ספק, ג'וקר שכזה הוא רק החינוך. החינוך הוא המפתח לשגשוג ולצמיחה וישראל מידרדרת בו מדכי אל דכי. אתה פותח את ספר התקציב של משרד החינוך ומגלה שהממשלה משקיעה שלושים מיליארד שקלים בשנה בחינוך, הרבה כסף. איפה שני המיליון שלך ליד זה, יתוש לצדו של פיל. מה קונים שני מיליון, עשר כיתות חדשות, שכר של עשרים מורים לשנה, חבל"ז.

כנראה שהחינוך חשוב, אבל גדול עלי, אולי צריך לחפש נושא פחות שקוע ומושקע. איכות הסביבה יכול להתאים, התקציב השנתי של משרד הגנת הסביבה הוא מאתיים מיליון, השניים שלי הם אחוז, זה מכובד. הכי משפיע על הסביבה זו חקיקה ורגלוציה, אבל זה התפקיד של הממשלה. טכנולוגיות חדישות יכולות להניע שיפורים, אבל זה מקומו של המגזר העסקי. נשאר לי להגביר מודעות, לחקור, לחנך, להסביר, לקטרג, וללחוץ על הממשלה והמשקיעים. אוף, שוב יתוש לצד הפיל.

איזה יאוש, לא יכול להיות ששני מיליון שקל לא יכולים לעשות הבדל. אולי אני בעצם צריך לרדת מהיומרה המוגזמת של להביא בשורה, ולבחור בעיה ששני מיליון שקל יכולים לפתור. אולי אאמץ למשך חמש שנים עמותה של מתנדבות המטפלות בתינוקות שננטשו בבית החולים. או שאולי אפזר את הכסף ואממן שיעורי עזר בפנימיית נוער, ריהוט ומיזוג אוויר במועדונית, שכר של עובדת סוציאלית במקלט לנשים, עד שיגמר הכסף.

הבעיה היא שהכסף יגמר והבעיות לא. אז אולי בכל זאת אחזור לעמדת היתוש. לא סתם יתוש מעצבן ועוקץ, אלא יתוש חכם. כזה שמצליח לעזור לפיל להתקדם מהר יותר, למקום טוב יותר, בדרך מועילה יותר. זהו המשל, אבל מהו הנמשל? מה אתם הייתם עושים עם שני מיליון שקלים? כיצד הייתם מחליטים במה להשקיע, ואיך הייתם משקיעים את הכסף בתבונה שתביא תועלת רבה ככל האפשר? כולם מוזמנים להגיב על הפוסט ולהציע רעיונות. כל הקודם זוכה…חג שמח.

4 תגובות ל-“משל היתוש והפיל או מה היית עושה עם שני מיליון שקלים

  1. יפה כתבת אלי.
    זה מזכיר את השאלה הכללית יותר שבבסיס תורת המוסר: מה עלי לעשות על מנת שאהיה אדם טוב?
    הפילוסוף עמנואל קנט הציע את הפתרון הבא: "עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל המעשי אשר, בקבלך אותו, תוכל לרצות גם כן כי יהיה לחוק כללי"
    התרגום שלי לכלל …הזה בעולם החברתי הוא שצריך לקדם מיזמים שניתן לשכפל אותם בהיקף גדול. כזה שיכול לייצר מסה קריטית של שינוי חברתי.
    לכן בעיני נכון היום להשקיע או ב"מכונות שיכפול" חברתיות או ביצירת "מיזמים ברי שכפול" או ב"פעולת השכפול" עצמה.

  2. בכל זאת חינוך,ההשקעה בחינוך מחזירה את עצמה באופן שהמספרים לא יודעים לשקף ,למשל חינוך לילדים בדואים בכיתות הגן והיסוד שהמדינה לא מספיק מתאמצת לתת,היא השקעה נקודתית שההשפעה שלה על השנים הבאות מכרעת,ויכולה בתקציב כזה לגעת במאות ילדים למשך כמה שנים

  3. היתה כתבה מעניינת ב HBR האחרון על הדרך לשלב ארגונים חברתיים במיזמים עיסקיים. הדוגמאות הקלאסיות של שירות הלוואות קטנות ליחידים לאפשר להם להקים עסקים קטנים כמו שעשו בהודו, או מיזם לעדשות זולות לטיפול בקשיי ראיה (ואפילו עיוורון) באוכלוסיות חלשות, הם הבסיס לתפיסה הזאת.
    הדרך לנצל את הכסף הוא לאפשר לעשות איתו עוד כסף. נשמע פשוט וקשה באותה מידה.
    הייתי מציע התקנה של קולטי שמש לחשמל בבאר שבע וכל אזור הדרום ע"י הדרכה של מובטלים בשיטות ההתקנה וסיבסוד החומרים בשיתוף היצרנים, ארגונים מקומיים והממשלה.

כתיבת תגובה